Cognitieve gedragstherapie

Bij slaap-waakproblemen kan cognitieve gedragstherapie aangeraden worden. Er kunnen meerdere redenen zijn om u naar een psycholoog van het Slaap-Waakcentrum te verwijzen:

  • Uw gewoontes rondom slapen en waken staan een goede slaap in de weg.
  • U heeft zorgen of spanningen die de slaap verstoren.
  • Eventuele psychologische of psychiatrische problemen verhinderen dat u goed slaapt.

Tijdens het eerste gesprek met de psycholoog wordt besproken wat de huidige slaap- en waakklachten zijn, hoe deze klachten zijn ontstaan en hoe de klachten zich hebben ontwikkeld. Daarnaast wordt uitgebreid aandacht besteed aan de bevindingen van de onderzoeken die bij u zijn gedaan. Afhankelijk van uw specifieke klachten en situatie kan het verdere verloop van de behandeling bestaan uit:

  • Begeleiding bij het aanleren van andere slaapgewoontes.
  • Het doen van ontspanningsoefeningen en het leren omgaan met spanningen en stress.
  • Piekertraining: hoe kunt u piekergedachten ‘s nachts het beste loslaten?
  • Kijken naar mogelijkheden om uw activiteiten overdag uit te breiden en meer te bewegen ter verbetering van uw slaap.   
  • Timemanagement en het vinden van een juiste balans tussen inspanning en ontspanning.
  • Ondersteuning bij de afbouw van slaapmedicatie.