Slaapproblemen

Op deze pagina

Een goede nachtrust is erg belangrijk. Slaap en epilepsie reageren op elkaar. Vermoeidheid kan zorgen dat iemand meer epileptische aanvallen krijgt. Iemand kan ook juist te weinig slaap krijgen door de aanvallen. Bepaalde vormen van epilepsie komen zelfs alleen ‘s nachts voor. Ook medicijnen die epileptische aanvallen voorkomen, kunnen invloed hebben op iemands slaap.

Gevolgen bij weinig slaap

Als u te weinig slaapt, kunt u overdag vervelende gevolgen merken:

  • U bent slaperig
  • Uw stemming verandert
  • U bent prikkelbaar, nerveus of angstig
  • U krijgt sneller last van depressies
  • U gedraagt zich anders
  • U kunt zich moeilijker concentreren
  • U kunt moeilijker nadenken en dingen oplossen
  • U hebt geheugen- en concentratieproblemen

Slaapproblemen bij verstandelijke beperking

Veel van onze bewoners hebben naast epilepsie ook een verstandelijke beperking. Wij letten daarom extra goed op slaapproblemen.

Hoeveel slaap iemand nodig heeft hangt samen met zijn kalenderleeftijd en niet met de ontwikkelingsleeftijd.

Uit onderzoek blijkt dat 50% van de mensen met een verstandelijke beperking slaapproblemen heeft. Zij hebben vaak langer nodig om in slaap te vallen. Het duurt langer voor ze de tweede en derde fase van de slaap bereiken. Ze bereiken de vierde of vijfde fase moeilijk of zelfs helemaal niet. Hoe ernstiger de beperking, hoe minder REM-slaap er doorgaans is.

Meer over epilepsie en een verstandelijke beperking

Begeleiding bij slaapproblemen

Eerst willen we graag weten welke epileptische aanvallen iemand heeft. En hoe deze de slaap kunnen verstoren. Er zijn allerlei manieren om epileptische aanvallen en slaapritmes in kaart te brengen. Al deze manieren worden uitgelegd op de pagina hulp bij slaap.

Merken we dat iemand slaapproblemen heeft? Dan kijken we eerst hoe diegene erbij ligt. Hoe is het matras, het kussen en de deken? En hoe donker is het in de kamer? Als onze aanpassingen niet helpen, kijken we verder. Dat doen we met het expertiseteam slaap en onze specialisten, zoals de somnologen. Dat zijn slaapexperts. Samen zorgen we ervoor dat iedereen fijn kan slapen.

Ervaringsverhaal Gé

Gé van Drenth woont bij SEIN. Zijn begeleiders hadden het idee dat hij niet goed sliep in de nacht. Hij was in de ochtend laat wakker en daardoor vaak niet op tijd op de dagbesteding en leek veel dutjes te doen. Gé heeft een tijdje een horloge gedragen voor een slaapmeting en vond dat erg leuk. Het Expertiseteam Slaap analyseerde de gegevens samen met een somnoloog van SEIN. 

Uit de meting bleek dat Gé geen dutjes deed. Hij zat soms gewoon rustig en stil, wat per ongeluk als een dutje werd gezien. Ook bleek dat hij vaak pas laat in slaap viel. Dat was opvallend omdat hij al twee uur eerder op bed lag. Het televisiekijken kan hiervoor een reden verklaring zijn. Het advies was daarom eerder te stoppen met televisiekijken en over te schakelen naar een luisterboek of cd. Zo konden Gé’s hersenen eerder melatonine aanmaken. Dat is een stofje dat iemand nodig heeft om te kunnen slapen.

Hulpmiddel voor nachtrust

voorzijde folder Hulpmiddel optimaliseren slaaphygiëne

Voor een goede nachtrust ontwikkelden wij het hulpmiddel slaaphygiëne. Hiermee onderzoeken we de slaap van onze bewoners. Waar nodig doen we een aanpassing. Bijvoorbeeld een ander matras of kussen, andere gordijnen of juist extra daglicht.

Lees Hulpmiddel optimaliseren slaaphygiëne

Meer weten over slaap?

Kijk voor meer informatie over slaapproblemen, de diagnose en behandeling op onze pagina hulp bij slaapproblemen.