Elke twee jaar is er, naast een reflectie door OR en CR, ook een externe visitatie. Voor het vorige rapport over 2021 is de visitatie reeds geweest. In dit rapport staat om die reden alleen de reflectie door CR en OR.
Reflectie cliëntenraad
De cliëntenraad (CR) heeft kennisgenomen van het kwaliteitsrapport 2022 en in de vergadering van 3 april 2023 daarover gesproken met de opstellers van het rapport. Op basis van het rapport en overleg daarover heeft de CR onderstaande reflectie geschreven:
‘De cliëntenraad is blij met het kwaliteitsrapport uit 2022. Het is een mooi, toegankelijk en open rapport geworden met veel invalshoeken. In twee vergaderingen van de cliëntenraad is gesproken over dit rapport en daar komt deze korte reflectie uit voort.
Een suggestie voor een volgend rapport is om de titel van het rapport iets aantrekkelijker te maken en meer te verwijzen naar een inhoudelijk aspect. Wat betreft de inhoud is het goed dat ook bewoners aan het woord komen maar dat zou met meer input van bewoners een genuanceerder beeld geven. Nu komt slechts één bewoner in een interview aan het woord. Door daar meer aandacht aan te besteden zou ook de kwaliteit in (woon)zorg meer aandacht krijgen. Dat wordt nu gemist.
De pagina’s over de Regenboogweek en de Koestal vallen positief op door de toegankelijkheid en de maatschappelijke betrokkenheid. Wellicht is het aardig om ook recreatie en de geestelijke zorg een keer aan bod te laten komen. In deze tijd is het wellicht een meerwaarde om de aspecten inclusiviteit en diversiteit onder de aandacht te brengen. Maar ook innovatie en onderzoek zijn aspecten waar SEIN zich mee onderscheidt en die in dit rapport maar zeer spaarzaam aan de orde komen.
De afstand tussen de woonzorg in West-Nederland en Zwolle is groot en dat blijkt helaas ook weer in dit rapport. Fonteinkruid verdient meer aandacht. Het ziekteverzuim is hoog, dit staat waarschijnlijk ook in verband met de Coronaperiode. Het zou echter goed zijn als er ook ruimer aandacht komt voor toekomstperspectief in de vorm van aanbevelingen en verbeterpunten.
De medezeggenschap bij SEIN is een mooi goed en is goed geregeld. De drie bewonerscommissies, de patiëntencommissie en de cliëntenraad zorgen voor veel mogelijkheden om in overleg te gaan met bestuur en management van SEIN.’