Reflecties

Op deze pagina

Reflecties

Elke twee jaar is er, naast een reflectie door OR en CR, ook een externe visitatie. Voor het vorige rapport over 2021 is de visitatie reeds geweest. In dit rapport staat om die reden alleen de reflectie door CR en OR.

Reflectie cliëntenraad

De cliëntenraad (CR) heeft kennisgenomen van het kwaliteitsrapport 2022 en in de vergadering van 3 april 2023 daarover gesproken met de opstellers van het rapport. Op basis van het rapport en overleg daarover heeft de CR onderstaande reflectie geschreven:

‘De cliëntenraad is blij met het kwaliteitsrapport uit 2022. Het is een mooi, toegankelijk en open rapport geworden met veel invalshoeken. In twee vergaderingen van de cliëntenraad is gesproken over dit rapport en daar komt deze korte reflectie uit voort.

Een suggestie voor een volgend rapport is om de titel van het rapport iets aantrekkelijker te maken en meer te verwijzen naar een inhoudelijk aspect. Wat betreft de inhoud is het goed dat ook bewoners aan het woord komen maar dat zou met meer input van bewoners een genuanceerder beeld geven. Nu komt slechts één bewoner in een interview aan het woord. Door daar meer aandacht aan te besteden zou ook de kwaliteit in (woon)zorg meer aandacht krijgen. Dat wordt nu gemist.

De pagina’s over de Regenboogweek en de Koestal vallen positief op door de toegankelijkheid en de maatschappelijke betrokkenheid. Wellicht is het aardig om ook recreatie en de geestelijke zorg een keer aan bod te laten komen. In deze tijd is het wellicht een meerwaarde om de aspecten inclusiviteit en diversiteit onder de aandacht te brengen. Maar ook innovatie en onderzoek zijn aspecten waar SEIN zich mee onderscheidt en die in dit rapport maar zeer spaarzaam aan de orde komen.

De afstand tussen de woonzorg in West-Nederland en Zwolle is groot en dat blijkt helaas ook weer in dit rapport. Fonteinkruid verdient meer aandacht. Het ziekteverzuim is hoog, dit staat waarschijnlijk ook in verband met de Coronaperiode. Het zou echter goed zijn als er ook ruimer aandacht komt voor toekomstperspectief in de vorm van aanbevelingen en verbeterpunten.

De medezeggenschap bij SEIN is een mooi goed en is goed geregeld. De drie bewonerscommissies, de patiëntencommissie en de cliëntenraad zorgen voor veel mogelijkheden om in overleg te gaan met bestuur en management van SEIN.’

Reflectie ondernemingsraad

De ondernemingsraad reflecteert jaarlijks op het kwaliteitsrapport vanuit RVE LV. De OR heeft het rapport in de OR-vergadering (11-03-2023) besproken met twee van de redactieraadleden. De OR heeft de volgende opmerkingen:

  • De OR is van mening dat een aantal onderwerpen mist of uitgebreider aan de orde kon komen, zoals dagbesteding, seksualiteit (met vitaliteit als breder project), doelgroepenbeleid, duurzaamheid, RI&E en de zij-instroom (WelSEIN) klas. Ook mist de raad locatie Fonteinkruid in Zwolle. Het stuk over de regenboogweek is dan weer erg lang en had korter gemogen.
  • Voor de OR is de strokenplanning van de projecten niet helemaal duidelijk. Waar wordt de vooruitgang op gebaseerd? Wat is het doel van elk project? Ook mist er uitleg waarom de deadline van een project niet is behaald. De redactieraad heeft uitgelegd dat de voortgang is gebaseerd op het aantal (sub)doelen dat per project is behaald.
  • Op pagina 14 staat dat er 860 medewerkers zijn. Voor de OR was niet duidelijk wie hieronder precies vallen. Toegevoegd is dat dit alle medewerkers van de RVE Lang Verblijf (inclusief Fonteinkruid) zijn.  
  • De OR vraagt zich af wat er met de verschillende leerpunten uit het rapport wordt gedaan. Deze leerpunten worden meegenomen in het jaarplan en/of neergelegd bij de betrokken leidinggevende.

De volgende aanpassingen zijn, naar aanleiding van opmerkingen van de OR, aangebracht in het rapport:

  • Op pagina 8 is het woord ‘binnen’ toegevoegd aan de zin.
  • Op pagina 9 staat dat een stuk over Dagbesteding Dichtbij. Nu lijkt het alsof we dit zijn gaan doen door corona, maar hier waren wij al eerder mee bezig. Door corona is deze vorm van dagbesteding uitgebreid.
    Dit is inderdaad ook hoe het stuk tekst bedoeld was. Aangepast: “Wij bieden daarom nu meer Dagbesteding Dichtbij (in de woning) aan.”
  • Op pagina 12 staat dat er 434 cliënten zijn, maar op andere pagina’s gaat het over 367 cliënten.
    Aangepast: Bij de 434 cliënten zitten ook de logeercliënten die een aantal dagen per week of per maand in ons logeerhuis de Zonnebloem logeren. Deze uitleg is toegevoegd als opmerking onder de tabel.
  • Op pagina 12 staan cijfers over de Wzd, maar er staat geen uitleg bij. Deze uitleg staat in het Wzd rapport dat nog wordt geschreven. Dit is toegevoegd aan de tekst.
  • Op pagina 12 staat een stuk over de Wzd-trainingen, dat niet volledig is.
    Aangepast: “Er zijn maandelijkse trainingen over de Wzd voor nieuwe medewerkers in de directe zorg. De aanbeveling is om elk jaar een follow-up training te volgen, ook voor de Wzd-functionarissen.”