Nieuws

Feedback en acties vanuit Verbetermeter

maandag, 30 september 2019

Steeds meer afdelingen zetten de Verbetermeter in, onze digitale enquête waarmee patiënten en hun naasten ervaringen kunnen delen en feedback geven op onze zorg en dienstverlening.

Ieder kwartaal geven we een terugkoppeling van verbeteracties, een overzicht van de acties is te lezen op pagina: www.sein.nl/verbetermeter


Klokken en eten

Bij de afdeling Observatie Kinderen en Jongeren in Heemstede, waar een patiënt soms wel een paar weken verblijft, zijn veel reacties binnengekomen. Lees in het gastenboek wat er tijdens zo’n opnameperiode allemaal gebeurt. De reacties van kinderen en jongeren en hun ouders hebben geleid tot een aantal verbeteracties:  

  • Op alle slaapkamers zijn klokken geplaatst, nadat patiënten hebben aangegeven dat ze ’s nachts bij een aanval vaak niet snel hun horloge of telefoon kunnen vinden. Het is belangrijk om het tijdstip van de aanval te registreren en een digitale klok in de kamer maakt het makkelijker om dat te doen.  
  • Ouders gaven aan dat zij de mogelijkheid missen om etenswaren die ze zelf meebrengen gekoeld te bewaren. Daarom zijn er voor de afdelingen zogenaamde ‘ouderkoelkasten’ aangeschaft. Elke kamer heeft een eigen plankje voor de ouder in deze koelkast gekregen.
  • Op de afdeling Observatie Kinderen en Jongeren bieden wij ouders de mogelijkheid om gedurende een deel of de gehele opname in te roomen bij hun kind. Ze verblijven dan gedurende de dag en nacht bij het kind op de kamer. Omdat een opname soms een tijd duurt, gaven ze aan dat zij zich regelmatig vervelen. Inmiddels zijn er twee fietsen aangeschaft die ouders kunnen gebruiken. Ook wordt de mogelijkheid van de aanschaf van sportabonnementen overwogen.

Bij de kliniek in Zwolle kregen we de feedback dat salades een goede en gezonde aanvulling op de maaltijd zou zijn. In overleg met de voedingsassistenten is dit snel geregeld en nu een vast keuze-onderdeel van het menu. De voorlichtingsfilm voor de EEG-meting was verouderd en voor velen niet goed vindbaar op de website. Er komt een nieuwe film waarna dit op de website en bevestigingsbrief staat aangegeven. Natuurlijk zal daarna worden bevraagd of het goed vindbaar is.