Nieuws

Al ruim 1.100 keer feedback via Verbetermeter

maandag, 2 december 2019

De Verbetermeter is onze digitale enquête waarmee patiënten en hun naasten ervaringen kunnen delen en feedback geven op onze zorg en dienstverlening. Sinds de start begin 2019 is de Verbetermeter al meer dan 1.150 keer ingevuld.

Ieder kwartaal geven we een terugkoppeling van verbeteracties, een overzicht is hier te lezen. 


Een aantal verbeteracties najaar 2019

Onze patiënten bij de polikliniek in Utrecht hebben gevraagd om een goede wifi-verbinding. De code van de SEIN-wifi is nu beter zichtbaar in de wachtkamers, zodat iedereen toegang kan krijgen. Ook gaven ze aan graag zelf hun koffie te willen halen, hiervoor heeft het team een koffieautomaat aangevraagd. De telefonische bereikbaarheid van de polikliniek bleek niet voor iedereen duidelijk. Daarom is in de wachtkamer een overzicht opgehangen met bereikbaarheid (dagen en tijdstippen) en relevante telefoonnummers.

Ook bij de polikliniek van psychologie in Heemstede is door patiënten de telefonische bereikbaarheid als verbeterpunt aangegeven. Op het antwoordapparaat is naast het telefoonnummer nu ook het e-mailadres ingesproken, zodat patiënten een e-mail kunnen sturen met hun niet-medische vraag of contactverzoek. Op de webpagina van de afdeling psychologie staat dit nu duidelijk aangegeven.

Cadeautjes voor de afdeling & tips voor heel SEIN

Ilaniek Zantingh is GZ psycholoog bij RVE MWN en coördinator van de Verbetermeter voor de afdeling. Haar rol als coördinator is dat ze de informatie uit de verbetermeter-app haalt en communiceert met het team. Dat doet ze door een wekelijkse mail te sturen met daarin zowel de resultaten als voorstellen voor het inzetten van verbeteringen. 

Haar valt op dat patiënten echt heel tevreden zijn: “We krijgen hoge cijfers en dat is heel fijn om te merken.” Iets anders dat haar opvalt, is dat de ervaringen van patiënten kunnen verschillen. Zo vragen ze naar de informatie vooraf en waar de een aangeeft nog wel wat meer informatie te willen (bijvoorbeeld waar ouders kunnen wachten als hun kind wordt onderzocht), geeft de ander aan hier juist heel tevreden over zijn. “Ik zie de verbetertips en toelichtingen die patiënten geven als cadeautje voor onze afdeling, daarmee kunnen wij onze zorg nog beter maken dan die al is. Ik weet niet of dat zich zal vertalen in een nog hoger cijfer, maar het is in ieder geval fijn om te horen hoe patiënten onze hulp ervaren.”