Cliëntportaal

Het cliëntportaal is bedoeld voor de cliënten (bewoners) van SEIN Lang Verblijf.

Over het cliëntportaal

Met het cliëntportaal biedt SEIN Lang Verblijf jou als cliënt online toegang tot de rapportage en onderdelen van jouw ondersteuningsplan. Als je inlogt kan je de rapportages vanaf dat moment inlezen. In een rapportage beschrijven en evalueren begeleiders jouw doelen uit het ondersteuningsplan. Soms doen zij dat dagelijks als er bijzonderheden zijn. Het kan ook zijn dat er enige tijd niet wordt gerapporteerd, omdat er geen directe aanleiding toe is. De cliënt bepaalt of de vertegenwoordiger ook toegang krijgt tot het cliëntportaal.

Veiligheid

Het cliëntportaal haalt gegevens op uit het elektronisch cliëntdossier (ECD) van SEIN. Dit vindt plaats via een beveiligd netwerk en in een beveiligde digitale omgeving. Zorgvuldigheid staat voorop.

Toegang tot het cliëntportaal is persoonlijk. De toegang tot het cliëntportaal wordt verleend op basis van een combinatie van gebruikersnaam, een persoonlijk wachtwoord en een code die via SMS wordt gestuurd naar het door jou opgegeven mobiel nummer.

Voor cliënten: je kunt naar het cliëntportaal via je eigen internetverbinding.
Je kunt niet naar het cliëntportaal via de wifi-verbinding 'sein_public'. 

Veelgestelde vragen

/

Wat heb ik nodig voor toegang tot het cliëntportaal?


Inloggen kan via een beveiligde pagina op internet. Je hebt hiervoor een computer nodig, een e-mailadres en een mobiele telefoon.

Je kan toegang aanvragen via het aanvraagformulier op deze pagina.

Als voogd, curator of mentor dien je bij het aanvraagformulier een kopie van de beschikking van de rechtbank mee te sturen (als SEIN daar nog niet over beschikt). Binnen twee weken na het aanvragen ontvang je een bevestiging per e-mail en kan je de inloggegevens ophalen bij de manager Wonen.

Wie hebben er inzage in het elektronisch cliëntdossier?


De bij jou betrokken begeleiders en behandelaren hebben inzage in delen van jouw dossier en schrijven er ook in. Met het cliëntportaal kan jij en/of jouw (wettelijk) vertegenwoordiger inzage krijgen in het dossier.

Het inzagerecht is als volgt:

Jonger dan 16 jaar*

Ouders
Voogd, curator of mentor (beschikking moet aanwezig zijn, deze anders toevoegen)
Vanaf 12 jaar mede ondertekenen op aanvraagformulier, waarmee ze wettelijk vertegenwoordiger machtigen. De cliënt kan via het portaal van de wettelijk vertegenwoordiger meekijken in het cliëntdossier.
16 jaar en ouder en cliënt is wilsbekwaamWettelijk vertegenwoordiger (indien cliënt akkoord is)
16 jaar en ouder en cliënt is wilsonbekwaamAls de cliënt wilsonbekwaam is, dan heeft de wettelijk vertegenwoordiger toegang. Dit wordt (indien mogelijk), wel met de cliënt besproken.

*Wettelijk gezien heeft een cliënt vanaf 12 jaar recht op een eigen account. Dit kan in onderling overleg op deze leeftijd met de CIOP worden aangevraagd.

Kan ik het cliëntportaal ook op mijn smartphone gebruiken?


Ja, maar het is gebruiksvriendelijker om het cliëntportaal via een tablet of computer in te zien. 

Waarom word ik soms automatisch uitgelogd bij het cliëntportaal?


Je wordt automatisch uitgelogd als je langer dan 15 minuten niet actief bent geweest bij het cliëntportaal. Dit is belangrijk voor de veiligheid en de bescherming van jouw gegevens.

Ik woon bij SEIN. Kan ik via sein_public (wifi) op het cliëntportaal komen?


Nee, dat kan niet. Je kunt naar het cliëntportaal via je eigen internetverbinding.

Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?


Wij gaan op een veilige manier met jouw digitale gegevens om, volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Zelf kan je als volgt bijdragen aan een veilig gebruik van het cliëntportaal:

  • Log uit wanneer je het cliëntportaal niet meer gebruikt en sluit daarna de browser.
  • Ga zorgvuldig om met afdrukken die je maakt van jouw gegevens.
  • Jouw gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.
  • Sla jouw gebruikersnaam en wachtwoord niet op in de computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot die computer, ook jouw inlognaam en wachtwoord kan vinden.
  • Gebruik een screensaver. Voorbijgangers kunnen jouw gegevens dan niet direct zien als je even weg bent van de computer.
  • Gebruik je draadloos internet (wifi)? Zorg er dan voor dat de internetmodem of router beveiligd is met encryptie. Dan kan niet iedereen van jouw internetverbinding gebruik maken. In de handleiding van jouw apparatuur staat hoe je dit kunt doen.
Aan welke gedragsregels van het cliëntportaal moeten ouders/vertegenwoordigers zich houden?


De cliënt heeft toegang tot het cliëntportaal en kan toestemming geven aan de (wettelijk) vertegenwoordiger voor inzage. De (wettelijk) vertegenwoordiger heeft dan toestemming voor inzage van privégegevens. Dit betekent dat de cliënt ervan mag uitgaan dat de (wettelijk) vertegenwoordiger er zorgvuldig mee omgaat. De (wettelijk) vertegenwoordiger moet zorgen dat de gegevens niet voor anderen inzichtelijk zijn door zijn/haar toedoen en zonder toestemming van de cliënt. Ga zorgvuldig om met inloggegevens, zodat anderen deze niet kunnen gebruiken.

Kan ik via het cliëntportaal berichten sturen naar bijvoorbeeld de coördinator IOP?


Nee, dit is momenteel nog niet mogelijk.

Ik heb problemen met het gebruik van het cliëntportaal. Wat kan ik doen?


Veelvoorkomende problemen zijn:

  • Het inloggen lukt niet en ik krijg ook geen optie om het opnieuw te proberen. Wat nu?
    Dit is doorgaans op te lossen door eenmalig de cookies te wissen. In de meeste browsers doe je dit via instellingen of geavanceerde instellingen.
    Start het cliëntportaal daarna opnieuw op. Log in en hou jouw telefoon bij de hand voor de SMS-controle.
  • Ik zie dat het cliëntportaal niet beschikbaar is. Hoe lang gaat dit nog duren?
    Om het cliëntportaal up-to-date te houden, is er periodiek onderhoud nodig. Wij verzoeken je het op een later moment nogmaals te proberen.
Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens?


Elke keer als je inlogt, wordt dit geregistreerd. Wij doen dit alleen om te meten hoe vaak het cliëntdossier wordt gebruikt. De gegevens die je invoert, worden opgenomen in het elektronisch cliëntdossier (ECD). Net als bij het huidige dossier is het Privacyreglement van toepassing. Al onze medewerkers hebben wettelijk de plicht tot geheimhouding van jouw persoonsgegevens. Alleen met jouw schriftelijke toestemming mag informatie over jou verstrekt worden aan derden. In ons Privacyreglement staat omschreven hoe wij omgaan met uw gegevens.

Mijn vraag staat er niet tussen. Waar kan ik terecht met mijn vraag over het cliëntdossier?


Als jouw vraag er niet tussen staat, kan je die stellen aan jouw Coördinator IOP.