Speltherapie

Bij vragen op sociaal of emotioneel gebied kan uw kind in aanmerking komen voor een spelobservatie. Tijdens de spelobservatie wordt onderzoek gedaan naar het spelniveau, de spelkwaliteit, de beleving van epilepsie, contact en communicatie, en de sociaal emotionele ontwikkeling.

Uw kind gaat hiervoor zo’n drie tot vijf keer naar de spelkamer. Hier is spelmateriaal, materiaal om te knutselen, er zijn verkleedkleren, et cetera. 

In de spelkamer kan uw kind praten over zijn/haar gevoelens, spelen, creatief bezig zijn of oefenen met verschillende vormen van gedrag. Mogelijk krijgt u advies voor een kortdurende speltherapie of een andere vorm van therapie/begeleiding binnen of buiten SEIN. Vaak worden de ouders gelijktijdig begeleid door de psycholoog of maatschappelijk werker.

Spiedie boek en poppentheater

Als de diagnose epilepsie bij kinderen wordt gesteld, dan leven er niet alleen vragen bij de ouders en de omgeving, maar ook bij de kinderen. Erover lezen en praten is belangrijk om de epilepsie een juiste plaats te geven in het leven, gezin, familie en school. Het boek Spiedie is een handig hulpmiddel om kinderen en ook klasgenoten te informeren over epilepsie. 

Spiedie's poppentheater

Spiedie's poppentheater is gebaseerd op het boek. Door middel van het poppenspel wordt epilepsievoorlichting gegeven aan kinderen in de basisschoolleeftijd. Het poppenspel helpt om dicht bij de beleving van de kinderen te komen. Na de voorstelling kunnen de kinderen vragen stellen aan de poppen. Een speelse wijze van epilepsievoorlichting.
Meer informatie is te vinden op Spiedie.nl.