Zorgproces en regie

Op deze pagina

Zorgproces en regie

Visie van SEIN LV

In het voorjaar van 2022 hebben wij onze nieuwe visie gelanceerd. In deze visie staat betekenisvol leven centraal, samen met eigen regie en het nemen van risico’s. De teams op de afdelingen zijn in gesprek over deze visie. Wat betekent dit voor hoe wij dagelijks invulling geven aan ons werk? Dit leidt tot interessante en waardevolle gesprekken over de kwaliteit van leven en zorg binnen SEIN. Ook de ondersteunende diensten doen mee in dit proces, zodat we de nieuwe visie mét elkaar vormgeven.

Team 2 van Salem, de Uitkijk en Opdreef zijn tijdens een teammiddag in dialoog gegaan over deze visie: Wat doet de visie met hen? Wat betekent dit voor hun werk? Zij hebben de visie door vertaald naar de doelgroep die zij begeleiden. Coördinator IOP, Maarten Freriks, vertelt in onderstaand interview over wat de visie hen heeft gebracht en hoe het de kwaliteit van zorg en begeleiden beïnvloedt.

Om de visie tot leven te brengen en onderdeel te maken van het gesprek, zijn in alle gebouwen raamposters opgehangen met een quote of vraag. Bij het ophangen van de posters in gebouw 9 las een van de bewoners de poster voor met de quote ‘wij zijn niet gelijk, wel gelijkwaardig’ en vroeg zich af wat dit betekent. Er ontstond een fijn gesprek. Benieuwd geworden naar de visie? Deze is te bekijken op onze website.

In 2023 en verder neemt SEIN LV de tijd om de visie in te bedden in alle systemen en processen. Bijvoorbeeld beleid, jaargesprekken en opleidingen

Regenboogweek

Het is belangrijk dat je kunt zijn wie je wilt zijn en dat je daar eigen regie op kunt houden. Wij zijn tenslotte niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. In 2022 is er binnen Lang Verblijf voor het eerst openlijk aandacht besteed aan het onderwerp LHBTIQ+ in de week van 9 t/m 15 oktober 2022. Niels van der Veen, bewoner gebouw 7 en lid van de bewonerscommissie van De Cruquiushoeve, vertelt hierover het volgende: ‘Ik ben de initiatiefnemer van deze eerste Regenboogweek en het bespreekbaar maken van het onderwerp LHBTIQ+. In 2019 heb ik een plan geschreven om het onderwerp LHBTIQ+ binnen SEIN LV onder de aandacht te brengen en om door middel van diverse activiteiten en bijeenkomsten de bespreekbaarheid en het bestaan van dit onderwerp kenbaar te maken.

Dagbesteding

Dagbesteding heeft veel veranderingen doorgemaakt in de organisatie. In ons vorige kwaliteitsrapport hebben wij hier uitgebreid aandacht aan besteed. Tijdens corona werd alle dagbesteding aangeboden in de eigen ‘woonbubbel’ van bewoners. Wij merkten dat deze vorm van dagbesteding voor sommige bewoners in hun zorgproces passender was dan dagbesteding buiten hun woning. Ook de communicatie tussen wonen en dagbesteding was sterk verbeterd. Wij bieden daarom nu meer Dagbesteding Dichtbij (in de woning) aan. Voor andere bewoners is het juist prettig dat er nu weer meer scheiding is tussen dagbesteding en wonen. Bijvoorbeeld op locatie Meer en Bosch is een aantal bewoners blij weer naar dagbesteding op locatie De Cruquiushoeve te kunnen gaan. In het interview lees je hoe Joan van Kampen, een begeleider op locatie Meer en Bosch, de verandering bij dagbesteding heeft ervaren.


Niels van der Veen

Interview Joan van Kampen, begeleider gebouw Schakel/Terp

In 2022 hebben wij de organisatie van de dagbesteding geëvalueerd. Hierbij hebben we zowel collega’s als bewoners en verwanten gevraagd een enquête in te vullen. Een groep van zes verwanten was bereid om hun ervaringen met ons te delen in panelgesprekken. Zij gaven aan dat zij zien dat de verbinding en communicatie tussen wonen en dagbesteding steviger kan. Dit wordt gedeeld door collega’s van SEIN. Wat de verwanten erg hebben gewaardeerd, is de open dag die het DAC heeft georganiseerd. Verwanten gaven aan over het algemeen weinig mee te krijgen van de dagbesteding, omdat de meeste contacten via de woning verlopen. Het is erg fijn om een kijkje te krijgen in de dagelijkse bezigheden! Het kernteam DAC gaat aan de slag met de uitkomsten van de evaluatie. Hierin staan de verbinding, de communicatie, het aanbod en de kwaliteit centraal.

De Koestal

Na de adviesaanvraag aan de CR, volgde in 2022 het besluit om De Koestal op terrein De Cruquiushoeve als horecavoorziening in de weekenden door bewoners te laten runnen in plaats van door afdeling Facilitair en Vastgoed (F&V). In het kader van een betekenisvol leven wilden wij graag het aanbod aan werkzaamheden voor bewoners vergroten, meer sociaal/ maatschappelijk contact bewerkstelligen. De bewoners van gebouw 6 wilden graag meer te doen hebben in het weekend en namen zelf de regie. Zij bedachten om een ontmoetingsruimte te creëren en hier te gaan werken. De bewoners hebben goede afspraken met elkaar gemaakt en trainingen gevolgd. De Koestal is elk weekend open tussen 13.30-16.30 uur.

Hieronder lees je een interview met Miranda van Goor, bewoner van gebouw 6, en Savannah van Gent, begeleider gebouw 6, over de Koestal. 

Interview Miranda van Goor, bewoner gebouw 6 en Savannah van Gent, begeleider gebouw 6

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Koffiemolen en de Koestal?

‘Door de week biedt de Koffiemolen dagbesteding aan bewoners van De Cruquiushoeve. De Koestal is uitsluitend geopend in het weekend tussen 13.30-16.30 uur. Vooralsnog heeft de Koffiemolen een uitgebreider menu dan de Koestal. De Koestal is een werkplek voor de teamleden, die bestaan uit vier bewoners en twee begeleiders. Er zijn vier functies: kok, barvrouw, kassière en loper (degene die uitserveert).’

 

Wet zorg en dwang 

De implementatie van de Wzd, waarbij eigen regie van de cliënt centraal staat, is gereed binnen SEIN. Het Wzd-bureau heeft een centrale rol in het implementeren en beleidsmatig organiseren van onvrijwillige zorg. Onderdeel hiervan is het expertiseteam onvrijwillige zorg, dat wij gericht inzetten voor interventies en ondersteuningsvragen binnen de organisatie. Het Wzd-bureau zorgt voor het vastleggen van beleid en procedures. Ook kunnen collega’s bij het bureau terecht met casuïstiek en vragen rondom de Wzd.

De zorg die wij leveren is meer en meer cliënt gedreven. De wet heeft teweeggebracht dat wij meer stilstaan bij de bewoners als persoon, met al diens ervaringen, normen en waarden, eigen authentieke wensen etc. In de zorg zien wij meer de vraag achter het gedrag, kijken wij naar alternatieve zorgmaatregelen die passend zijn bij wat de bewoner wil en laat zien. Als het gaat om gedragingen die passend zijn bij diens levensloop en culturele achtergrond, kunnen wij onze waarden en normen opzijzetten, indien het niet gaat om ernstig nadeel. De relatie tussen begeleiding en bewoner is hierin heel belangrijk: weegt het toedienen van een maatregel op tegen de relatiebreuk die kan ontstaan? Door de overwegingen die wij maken, ontstaan er vaak morele kwesties die wij kunnen bespreken met de commissie Moreel Beraad.

In leersysteem KOOS, kanaal ‘Toolkit wet zorg en dwang’, kan iedere medewerker informatie vinden. Hier vind je een stroomschema en stappenplan voor de overweging van een maatregel: welke vragen moet je jezelf stellen en welke stappen/acties horen hierbij? Welke alternatieven kunnen we bieden? Ook is er een spiekbriefje over de belangrijkste vragen die medewerkers samen kunnen stellen bij het bieden van zorg en de inzet van een maatregel. Er zijn maandelijkse trainingen over de Wzd voor nieuwe medewerkers in de directe zorg. De aanbeveling is om elk jaar een follow-up training te volgen.

Statistieken onvrijwillige zorg

Tweemaal per jaar analyseren wij de cijfers van onvrijwillige zorg. Deze analyse deelt SEIN met de IGJ in een uitgebreid rapport. Wij laten zien hoe we terughoudend en zorgvuldig omgaan met deze ingrijpende vorm van zorg: hebben wij geleerd van de manier waarop onvrijwillige zorg is ingezet? Is de juiste zorg op de juiste plaats geboden en is voldoende geprobeerd om onvrijwillige zorg te voorkomen? Zijn de belangen van cliënten voldoende beschermd? Hieronder staat een korte samenvatting van het rapport. Het gehele rapport met verdere toelichting op alle cijfers staat uiterlijk 1 juli op de website van SEIN.

In de tabel en figuren hieronder zie je hoe vaak wij onvrijwillige zorg toepassen en welke vormen van onvrijwillige zorg wij het meest inzetten.

  Aantal* % van totaal*
  2021 2022 2021 2022
Totaal aantal cliënten bij SEIN 425 434 100% 100%
Aantal cliënten op wie onvrijwillige zorg is toegepast 93 106 21,9% 24,4%
Aantal cliënten op wie géén onvrijwillige zorg is toegepast 332 328 78,1% 75,6%
* Bij SEIN bieden we ook logeerzorg aan. Deze logeercliënten wonen niet bij SEIN, maar logeren een aantal dagen per week of per maand in ons logeerhuis in de Zonnebloem. Ook deze zijn meegenomen in dit totaal. 

In de staafdiagram rechts staat het aantal unieke cliënten per toepassingsvorm weergegeven in 2021 en 2022.

SEIN heeft inmiddels twee jaarrapportages opgeleverd en een tussenrapportage. Een trend is om deze reden nog niet te duiden. Wij zien dat er binnen de organisatie steeds meer bewustzijn ontstaat en dat de processen rondom de Wzd goed ingebed zijn in de zorg. In 2022 hebben we verder gewerkt aan de bewustwording en afbouw van onvrijwillige zorg. Wanneer wij SEIN vergelijken met andere zorgaanbieders in de regio, zien wij dat we vooroplopen met de implementatie van deze wet. Dit is, gezien de complexiteit van de wet en de administratieve last die de wet met zich meebrengt, met recht een prestatie te noemen.