‘Ik zie zoveel verschillende gezichten, dat ik maar ben gestopt mijzelf voor te stellen. Mensen vragen trouwens ook niet wie ik ben hoor, dat is eigenlijk ook wel gek.’ Ik kon een stuk vermoeidheid en misschien zelfs wanhoop horen door de telefoon heen. Deze moeder had het opgegeven zich voor te stellen aan alle verschillende mensen die zorg verlenen aan haar zoon met een ernstig meervoudige beperking. Haar zoon is gebaat bij structuur, vastigheid en mensen die hem goed kennen, zodat zij signalen dat het niet goed gaat snel kunnen oppakken en daarop tijdig inspelen.
Met het gegeven dat het ziekteverzuim, wegens diverse oorzaken, binnen het team hoog is en er met geluk misschien een of hooguit twee (vaak minder geschikte) kandidaten reageren op een vacature, is het vormen van een vast team in deze tijd een grote uitdaging. Binnen dit team hebben we op dit moment nog ondersteuning nodig van uitzendkrachten en ZZP’ers. Als wij uitzendkrachten en ZZP’ers voor langere tijd aan ons binden, kunnen we zorgen dat zij zich onderdeel gaan voelen van het team en daardoor de betrokkenheid laten zien die we nodig hebben. Uitzendbureaus waarmee we veel samenwerken, hebben met enthousiasme meegedacht wie geschikte kandidaten zouden kunnen zijn om voor langere tijd aan de slag te gaan in ons gebouw. Het proces verliep soms iets lastiger dan van tevoren gedacht. Met geduld, een aantal kennismakingsgesprekken en het scheppen van heldere verwachtingen, hebben we op dit moment toch enkele fijne uitzendkrachten aan het team weten toe te voegen. Fijn voor de vaste krachten, fijn voor de bewoners én fijn voor de ouders.
Wat voor mij als manager de allerbelangrijkste factor hierin is, is het scheppen van duidelijke verwachtingen. Het inzetten van uitzendkrachten vraagt om wederzijds begrip en respect. Het is belangrijk écht met elkaar in contact te zijn om de verbinding te maken en te behouden. Wat hebben uitzendkrachten nodig om hun werk goed te kunnen doen? Welke informatie missen zij? Welke ideeën hebben zij om de werkprocessen en de kwaliteit van zorg te verbeteren? Ook is het belangrijk om met hen in gesprek te zijn over onverhoopt onhandig gedrag. Het vaak op de telefoons zitten, minder initiatief tonen, het alleen komen om geld te verdienen en uren te maken, kun je met aandacht en een goed gesprek omdraaien. Het is belangrijk om te kijken hoe je hier als manager ruimte en tijd voor kunt maken. Alles valt en staat met verbinding, begrip, duidelijkheid en transparantie.