Cliëntervaringsonderzoek
In 2022 heeft SEIN een cliëntervaringsonderzoek (CEO) laten uitvoeren door het LSR, het landelijk steunpunt (mede)zeggenschap. Zowel bewoners als verwanten hebben hun ervaringen kunnen delen over het wonen en de epilepsiezorg bij SEIN. In 2023 doen wij onderzoek naar dagbesteding en recreatieve activiteiten. Het gehele rapport is te vinden op onze website. Een korte samenvatting van het rapport en quotes van bewoners en verwanten staan in de infographics hiernaast.
SEIN is trots op de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek (CEO). Verwanten/vertegenwoordigers geven ons een hoger cijfer (7,7) dan drie jaar geleden (7,4). Voor de cliënten is de vergelijking niet te maken, want die werd in het vorige onderzoek gemeten op een driepuntsschaal. Wij zien dat bewoners kritisch durven te zijn op de zorg die wij bieden. Het LSR zegt hierover: ‘Met name cliënten zijn best kritisch en noemen meerdere punten die aandacht verdienen. Ik wil benadrukken dat dit een goed teken is. Geen enkele organisatie doet het alleen maar goed. Dat cliënten dit durven te uiten, zegt veel over jullie organisatie. Blijkbaar voelen zij zich veilig genoeg om zich te uiten. Niet alleen de cliënten die de vragenlijst zelf hebben ingevuld, maar ook de cliënten die hulp hebben gehad van een begeleider. In antwoorden zat hier bijna geen verschil in.’
De resultaten van het CEO-rapport zijn besproken met de cliëntenraad. Hierbij is in gezamenlijk overleg ‘eenzaamheid’ geprioriteerd als een van de belangrijkste thema’s. Per gebouw zijn er locatierapporten beschikbaar die besproken worden met bewoners, verwanten en medewerkers in (participatie) bijeenkomsten. Daarnaast zijn er spiegelgesprekken gevoerd om de resultaten te verdiepen. De SEIN-brede aandachtspunten nemen wij op in ons jaarplan.