Home(Poli)kliniek Slaap-WaakWat is normale slaap?

Wat is normale slaap?

Na een normale slaap voelt u zich overdag uitgerust en fit. Of dit inderdaad het geval is, heeft met de duur en de kwaliteit van de slaap te maken.

Het slaappatroon volgt in de regel een vast patroon. Het bestaat uit vier tot vijf blokken van telkens 1,5 tot 2 uur. Elk blok is op zijn beurt onderverdeeld in verschillende fasen. De eerste en tweede fase vormen de lichte slaap. In dit stadium gaat het waken over in het slapen. In de derde fase ontstaat de diepe slaap waarin u energie opbouwt voor de volgende dag. De diepe slaap gaat over in de droomslaap of REM-slaap. REM staat voor ‘Rapid Eye Movement’ en verwijst naar de snelle horizontale oogbewegingen tijdens deze fase. De spieren zijn zo goed als verlamd en de ademhaling en hartslag onregelmatig. Na deze fase wordt u meestal even wakker. Vaak kunt u zich dat ’s morgens niet meer herinneren.

Hypnogram met fases van slaap

Slaapbehoefte bij iedereen anders

De behoefte aan slaap is bij iedereen anders. Er zijn kortslapers, die aan vijf tot zes uur genoeg hebben, en langslapers, die menen dat ze aan tien tot elf uur slaap nog niet voldoende hebben. Gemiddeld slapen Nederlanders zo’n 7,5 uur per nacht.